MODEL INFORMACYJNY SYSTEMU

WPROWADZENIE

Równolegle z opracowywaniem modelu przypadków użycia powinien być tworzony  model informacyjny systemu. Model ten pozwala na wyrażenie aspektu statycznego modelowanego systemu – odwzorowanie struktury informacji (danych) przetwarzanych w systemie, niezbędnych do realizacji funkcjonalności, wyrażonych w formie przypadków użycia. Model informacyjny systemu zawiera zarówno charakterystykę elementów należących do dziedziny problemu, jak i zależności łączących te elementy.

Identyfikacja elementów modelu informacyjnego systemu ma charakter przyrostowy i iteracyjny. Zgodnie z założeniami OMNIS, praca nad modelem rozpoczyna się od wskazania kluczowych elementów dziedziny problemu wokół, których realizowane jest przetwarzanie w systemie (zwykle na podstawie opracowanego na etapie analizy biznesowej modelu koncepcji biznesowych) i polega na stopniowym uzupełnianiu modelu o nowe, identyfikowane podczas analizy funkcjonalności elementy, niezbędne
do jej realizacji oraz uszczegóławianiu specyfikacji tych elementów. Zawarte w modelu elementy oraz ich specyfikacje są ściśle powiązane z pozostałymi artefaktami analizy systemowej – wynikają bezpośrednio z przebiegów przypadków użycia, zaprojektowanych interfejsów użytkownika oraz zdefiniowanych reguł i ograniczeń systemowych. Model informacyjny systemu uwzględnia przede wszystkim dane trwałe – takie, których czas życia jest dłuższy niż sesja użytkownika z systemem – aczkolwiek mogą być uwzględnione w nim również dane tymczasowe, jeżeli są one wykorzystywane w realizacji funkcjonalności systemu (np. kryteria wyszukiwania, struktura wywołań usług).

Integralną cechą modelu informacyjnego systemu jest aspekt cyklu życia informacji w systemie. W przypadku bowiem niektórych elementów, prócz zawartości informacyjnej wymagane jest także wskazanie etapu, na jakim dana informacja się znajduje. Na przykład, Wniosek kredytowy może być w danym momencie złożony, rozpatrywany albo zaakceptowany. Informacja o etapie cyklu życia stanowi często podstawę do realizacji funkcjonalności, związanej z różnego rodzaju raportowaniem oraz jest wykorzystywana do różnego rodzaju obliczeń.

Rola techniki w metodyce OMNIS

Tworzenie modelu informacyjnego systemu można nazwać tworzeniem fundamentu dla planowanej funkcjonalności systemu. Obraz informacji dostępnej w systemie, pogrupowany w ramach klas
i asocjacji, ma na celu umożliwienie zaplanowania funkcjonalności systemu w zgodzie
z oczekiwaniami przyszłych użytkowników. Oczekiwania te mogą być realizowane poprzez umożliwienie:

  • utrwalenia w systemie określonych informacji,
  • wyliczenia określonych informacji,
  • odnotowania informacji o określonym etapie życia informacji,
  • udostepnienia określonej funkcjonalności zgodnie z wymaganiami niefunkcjonalnymi.

Oceniając rolę etapu z punktu widzenia prowadzonego procesu analizy systemowej, należy wyraźnie wskazać na jej wpływ na proces badania spójności rozwiązania. Odpowiednio wykorzystany, model klas pozwala na zweryfikowanie, czy możliwe będzie:

  • wprowadzenie określonych danych do systemu,
  • wyliczenie określonych wartości na podstawie danych dostępnych w systemie,
  • zaprezentowanie lub udostępnienie oczekiwanych informacji poszczególnym aktorom lub systemom zewnętrznym.

Wykorzystywane języki i narzędzia

Wykorzystywanym w OMNIS środkiem wyrazu, umożliwiającym zapis przyjętej struktury zawartości informacyjnej systemu, jest diagram klas języka UML, natomiast w przypadku cyklu życia informacji – maszyna stanów języka UML.

UŻYTECZNE TECHNIKI

Nie znaleziono żadnych wyników

Nie znaleziono szukanej strony. Proszę spróbować innej definicji wyszukiwania lub zlokalizować wpis przy użyciu nawigacji powyżej.

AS Model informacyjny systemu

utworzone przez | sie 5, 2021

AS Model informacyjny systemu

utworzone przez | sie 5, 2021

Plakat języka FEEL standardu OMG DMN

Język FEEL (ang. Friendly Enough Expression Language) jest uproszczonym językiem dedykowanym opisom wyrażeń, reprezentujących logikę decyzyjną modelu decyzyjnego, opracowanego zgodnie ze standardem OMG DMN (ang. Decision Model and Notation).

Plakat BPMN 2.0

Plakat BPMN 2.0 zawiera opis konstrukcji standardu BPMN 2.0, tj. bramy (ang. Gateways), czynności (ang. Activity), w tym zadania (ang. Tasks) i podprocesy (ang. Sub-Process), przepływy komunikatów (ang. Message Flows) oraz baseny (ang. Pools).

RuleSpeak Tabulation – Primer

Słowo kluczowe RuleSpeak? ?następujące? (ang. the following) jest używane do łączenia wielu warunków w pojedyncze wyrażenie. W przeciwnym przypadku warunki musiałyby być zapisane z wykorzystaniem:
?spójników: ?i? albo ?lub” (taki zapis jest zwykle trudniejszy do zrozumienia dla specjalistów dziedzinowych) albo
?wielu wyrażeń (zwykle liczba reguł biznesowych, którymi trzeba zarządzać w organizacji jest znacząca, dlatego też, zasadne jest redukowanie tej liczby).

RuleSpeak Sentence forms

Szablonem Zdania (ang. Sentence Form) nazywamy wzorzec zdania w języku naturalnym, znajdujący zastosowanie w specyfikowaniu Wytycznych (Reguł biznesowych, Wskazówek) w sposób spójny i ustrukturyzowany. Każdy z Szablonów Zdania jest przeznaczony do konstruowania określonego rodzaju Wytycznych.