JEDNYM ZDANIEM

Wpis omawia jedną z najbardziej popularnych technik wyszukiwania przyczyn źródłowych określonego problemu – 5Why.

Technika 5 Why pomaga określić przyczynę problemu lub defektu, zadając kilkukrotnie pytanie „dlaczego?”. Każde pytanie prowadzi do odpowiedzi oraz kolejnego pytania, tworząc łańcuch przyczynowo-skutkowy, który stopniowo zbliża się do pierwotnej przyczyny. Z dużym prawdopodobienstwem można stwierdzić, że uzyskanie odpowiedzi na piąte pytanie dlaczego, powinno wskazać na faktyczną przyczynę źródłową analizowanego problemu.

Zaloguj się aby zobaczyć dalszą część wpisu.

Terminologia BPMN 2.0

Terminologia BPMN 2.0 zawiera autorskie tłumaczenie angielskich terminów z zakresu BPMN 2.0 na język polski. Celem dokumentu jest ujednoliceniu pojęć, pojawiających się coraz częściej w dokumentach analitycznych.

Plakat DMN – Modele decyzyjne

Plakat DMN (ang. Decision Model and Notation) Modele decyzyjne przedstawia konstrukcje, służące do opisu poziomów modelu decyzyjnego: poziomu wymagań decyzyjnych DRL (ang. Decision Requirements Level) oraz poziomu logiki decyzyjnej DLL (ang. Decision Logic Level). Na poziomie DRL specyfikowany jest graf DRG, przedstawiający strukturę obszarów podejmowania decyzji, zaś na poziomie DLL definiowane są wyrażenia w postaci tabel decyzyjnych (ang. Decision Table), wyrażeń tekstowych (ang. Literal expression) oraz wywołań (ang. Invokation).

Plakat języka FEEL standardu OMG DMN

Język FEEL (ang. Friendly Enough Expression Language) jest uproszczonym językiem dedykowanym opisom wyrażeń, reprezentujących logikę decyzyjną modelu decyzyjnego, opracowanego zgodnie ze standardem OMG DMN (ang. Decision Model and Notation).